Twórczość artystyczna - Krzysztof Chyży
Akwarela - dobrać kolor do wody
Moja droga związana z akwarelą na początku odbywała się samotnie. Nie miałem nauczycieli. Akwarela nie była bardzo popularna. Kilkadziesiąt lat temu nie było tylu materiałów oraz książek poświęconych tej technice. Powoli moje malowanie farbkami wodnymi przechodziło w akwarelę. Moje fundamenty malarstwa.
Farbki wodne... Wielu myśli, że na tym to polega. Prosta technika, „bezzapachowa”, nieszkodliwa. Nie potrzeba dużo miejsca. Łatwo nią się posługiwać. Delikatność oraz prostota. Jednocześnie odpowiedzialność każdego kroku tworzenia. To malowanie bez szansy na zmiany. Zabrudzenia bieli papieru nie da się poprawić.
Sztuka i pasja pojawiają się w momencie, kiedy farbki wodne stają się akwarelą. Malowanie zamienia się w zdecydowanie połączone z przypadkiem. Warsztat w akwareli to kontrolowanie splotów okoliczności zachodzących między farbą i wodą. Przy jej pomocy najwięcej zatrzymałem okolic poznawanego świata.
Druga, po ołówku możliwość szybkiego zapisania wrażeń. Wykonania szkiców w terenie, przygotowania pierworysu pracy.
Co, według mnie, w akwareli jest ważne? Dobrać kolor do wody...
Akryl - gęstość i rozpuszczalność
Lubię akryl dlatego, że ma możliwości akwareli. Tym samym w jednej pracy mogę łączyć gęstość farby i jej rozpuszczalność. Tworzyć kontury zatrzymanym przypadkowo pigmentem. W wytyczonych przeze mnie granicach.
W akrylu mogę szybko nakładać kolejne warstwy nie zakłócając warstw spodnich.
Farba akrylowa to uniwersalność. Umożliwia malowanie na papierze, płótnie, płycie. Mogę kłaść laserunkowo, operując wodą jako czynnikiem zwilżającym.
Po rozcieńczeniu, akryl daje mi możliwość pracy jak w akwareli. Powstają zacieki, przenikania i świetlistość podkładu. Kładąc grubą warstwą mogę tworzyć impastowe (nakładane grubymi warstwami) faktury. Wyciskając farbę prosto z tubki.
Szkic węglem. Kompozycja, szczegóły oraz detal. Smugi, przetarcia, przebarwienia
i zarysowania. Kilka pacek o różnej szerokości, które na równi z pędzlami stają się akcesoriami malarskimi. Zmiana kierunków kładzenia farby, akcentowanie kolorem i drobnymi szczegółami odpowiednich fragmentów kompozycji. Wszystko dla mnie jest równoważne w pracy z akrylem.
Po więcej informacji zapraszam na swoją stronę www.artchyzy.pl